Ajankohtaista

01.01.2009: Omega-3 ALA – vähätelty vai väärinymmärretty?

Omega-3 ALA – vähätelty vai väärinymmärretty?

OMEGA‐3 ALA – VÄHÄLLE HUOMIOLLE JÄÄNYT JA VÄÄRIN YMMÄRRETTY?
Kalaperäiset omega‐3 EPA ja DHA rasvahapot varastavat usein huomion parrasvaloissa, kasviperäinen
ALA on jossain määrin jäänyt taka‐alalle, mutta uusi tarkastelu nostaa uudelleen esiin ALA:n uniikit ja
arvokkaat hyödyt.


Alfalinoleenihapon (ALA) käyttöön liittyvät terveyshyödyt sisältävät vaikutuksia mm. sydän‐ ja
verenkiertoelimistöön, hermosolujen väliseen viestinvälitykseen, tulehdusreaktioiden hallintaan ja
autoimmuunisairauksiin (tunnettuja autoimmuunisairauksia ovat muun muassa nuoruusiän diabetes,
keliakia, nivelreuma, psoriasis, pernisiöösi anemia, punahukka ja MS‐tauti).


Tiedemiehet ovat kuitenkin tutkineet enemmän pitempiketjuisia eikosapentaeenihappoa (EPA) ja
dokosaheksaeenihappoa (DHA) ja myös kuluttajilta nämä rasvahapot ovat saaneet enemmän huomiota
osakseen. ”Ainoan välttämättömän omega‐3‐ryhmään kuuluvan alfalinoleenihapon (ALA) tärkeys on sivuutettu”,
toteaa erikoisartikkeli, joka on julkaistu Nutrition Reviews:ssa.
Tämä Aliza Starkin ja Ram Reifen (Hebrew University of Jerusalem) ja Michael Crawfordin (The Institute of
Brain Chemistry and Human Nutrition at London Metropolitan University) artikkeli on tiivis, ajankohtainen
ja tärkeä kuluttajien kiinnostuksen ja tietoisuuden lisääntyessä omega‐3‐rasvahapoista.


Ilmeinen hämmennys ja väärinymmärrys nousi esiin, kun brittiläisten kuluttajien lehti (watchdog Which)
julkaisi raportin peräänkuuluttaen parempaa eri omega‐3‐ rasvahappojen erottumista toisistaan tuotteissa.
Tohtori Alex Richardson (The University of Oxford) kertoi Which‐lehdelle: ”Kaloista peräisin olevat omega‐
3‐rasvahapot ovat parhaita. Ei ole epäilystäkään, etteivätkö EPA ja DHA ole elintärkeitä sydämelle, aivoille
ja immuunijärjestelmälle.”


”Mutta joidenkin tuotteiden ravintoarvoselostuksissa sekoittavat keskenään asiat, joilla on erilainen
biologinen teho. Kasviperäinen Omega‐3 on hyvin erilainen eikä sillä ole samoja terveysvaikutuksia.”
Mutta se, ettei ole samoja terveysvaikutuksia, ei tarkoita vähempimerkityksellisiä vaikutuksia. Kuitenkin,
uusi katsaus toteaa: ” On tärkeätä muistaa, että ALA omega‐3 on välttämätön rasvahappo ja että
suurempaa huomiota pitäisi kiinnittää sen itsenäisille fysiologisille vaikutuksille.


Lähde: Nutraingredients.com,Stephen Daniells, 26.6.2008
Koko tutkimus löytyy lähteestä: Nutrition Reviews, Volume 6, Pages 326‐332, doi:10.1111/j.1753‐
4887.2008.00040.x “Update on alpha‐linolenic acid” Authors: A.H. Stark, M.A. Crawford, R. Reifen



Takaisin
Copyright 2009 Elixi Oil Oy
WWW-Design ja tuotanto