Ajankohtaista
01.01.2009: Ravinnon ALA riittää turvaamaan omega-3 tasot
Ravinnon ALA riittää turvaamaan omega-3 tasot 1.1.2009
RAVINNOSTA SAATAVA ALA ON RIITTÄVÄ KOHOTTAMAAN OMEGA‐3 TASOJA, SANOO TUTKIMUS
Päivittäinen 2,4 gramman annos runsaasti ALA:aa sisältävää pellavansiemenöljyä riittää kohottamaan
omega‐3‐rasvahappojen tasoa, toteaa uusi tutkimus, joka suosittaa ALA:aa sisältävien lähteiden
sisällyttämistä ravitsemukseen.
Uudessa kliinisessä tutkimuksessa huomattiin ( University of north Dakota ja University of Manitoba), että
alfalinoleenihappoa (ALA) runsaasti sisältävä pellavansiemenöljy pystyi nostamaan veren punasolujen
eikosapentaeenihapon (EPA) ja dokosapentaeenihapon (DPA) määriä, mutta ei dokosaheksaeenihapon
(DHA) määriä.
Tutkimuksessa, joka on julkaistu American Journal of Clinical Nutrition´ssa , verrattiin erilaisten
pellavansiemenöljy‐ ja kalaöljymäärien vaikutusta vapaaehtoisten henkilöiden verisolujen
rasvahappomuutoksiin.
”Emme tiedä muita tutkimuksia, joissa on tutkittu sydäntautiriskin omaavilla työssä käyvillä henkilöillä
pienten pellavansiemen‐ ja kalaöljyannosten vaikutusta veren punasolujen fosfolipideihin” kirjoittaa
Gwendolyn Barcelo‐Coblijn julkaisussa.
”Tuloksemme osoittavat selvästi, että runsaasti ALA:aa sisältävän pellavansiemenöljyn annoksen lisääminen
ryhmissä, jotka saivat 2,4 g ja 3,6 g pellavansiemenöljyä päivässä ja ryhmissä jotka saivat 0,6 g ja 1,2 g
kalaöljyä päivässä, sai aikaan omega‐3‐ rasvahappojen määrän nousun veressä verrattuna
kontrolliryhmään”.
ALA on saanut huomattavasti vähemmän tiedemiesten ja kuluttajien huomiota kuin pitempiketjuiset EPA ja
DHA. ALA:n saannin merkitys liittyy sydän‐ ja verenkiertoelimistön kuntoon, hermosolujen väliseen
viestinvälitykseen, tulehdusreaktioiden hallintaan ja autoimmuunisairauksiin (tunnettuja
autoimmuunisairauksia ovat muun muassa nuoruusiän diabetes, keliakia, nivelreuma, psoriasis, pernisiöösi
anemia, punahukka ja MS‐tauti).
Lähde: Nutraingredients.com, Stephen Daniells 17.9.2008.
Koko tutkimus löytyy lähteestä: American Journal of Clinical Nutrition, September 2008, Volume 88, Issue 3,
Pages 801‐809. “Flaxseed oil and fish‐oil capsule consumption alters human red blood cell n‐3 fatty acids
consumption: a multiple –dosing trial comparing 2 sources of n‐3 fatty acids”. Authors: G. Barcelo‐Coblijn,
E.J. Murphy, R. Othman, M.H. Moghadasian, T. Kashour, J. K. Friel
Takaisin


